دايما بتشتكي يا ابن آدم من الظلم و الجور ..
قوم بص لحالك و لف و دور ..
هتلاقي في الأساس حياتك مشكلة ..
عاوزاك تصلح فيها و تبدأ تثور ..

خدها مني نصيحة
"إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم"

وابــــــدأ بنفســـــك ...

Saturday, February 20, 2010

الضرب في التلميذ .. حرااااااااااااااااااام

مالك يا بت؟ ..يا بت ردي على أمك يا بت .. مالك ساحه دموع كده من ساعة ما جيتي من المدرسة؟ .. يا بنتي ردي عليا ما توجعيش قلبي ..

البت حسنية زي ما يكون داسها قطر .. جايه من المدرسة و عينيها تبك الدم .. يا بنتي مالك يا بنتي .. ارحمينا و قولي لنا مالك …

قعدت تتكلم بشحتفة و مفهمتش منها حاجة .. روحت واخداها على الحمام و غسلت لها وشها و قلتلها صلي الظهر و نامي شويه يمكن ترتاحي ..

و يا دوبك لسه صاحية من شويه صغيرة …

أمي كانت بتحكي لي أنا و أبويا عن اللي حصل من حسنية أختي لما رجعنا من الشغل .. بصراحة انشغلنا على حسنية اوى .. واحدة صاحبتها ضايقتها في المدرسة و لا حاجة .. مش عارف ..

دخلت أنا و أبويا لأودة حسنية .. و لقيت بهيجة قاعدة جنبها و حسنية لسه بتعيط .. هو إيه إللي حصل؟

يا دي الشطة بتاعة بالليل دي ..

أبويا قرب من حسنية و قالها: مالك يا حسنية؟ إيه إللي مضايقك كده ..

حسنية راحت رافعة دماغها و عنيها حمرااااااااااااا زي الأوطة .. و قالت لأبويا: أصل .. تشششت .. و أنا .. تششت .. في المدرسة …تشششت .. النهارده .. تشششت .. عاااااااا .. اهئ اهئ

طب دا كلام يتفهم منه إيه بس .. كل كلمة بشحتفة كده مش هنخلص ..

قلت لأبويا و لبهيجة: معلش .. هو ينفع تسيبونا لوحدنا شويه بس و هقولكم إيه الموضوع ..

بص لي أبويا و بهيجة و هما زعلانين على حسنية أوى .. و بعدين راحوا خرجوا من الأودة ..

روحت قعدت جنب حسنية و قلت لها: مال الجميل بقى؟ .. زعلانة من إيه؟

ردت حسنية: و أنا .. تشششت .. في الحصة .. تششششت .. المدرس … تششششت .. عاااااا

يا دي النيلة ..

رديت عليها: طب ممكن تهدي بس عشان نفهم إيه إللي حصل؟

قعدت تتشحتف على الآخر .. روحت ماسك المنديل و مسحت لها دموعها .. و طبطبت عليها .. و خرجت عشان أجيب لها كوباية ميه .. و طبعا أمي أول ما شافتني هي و أبويا و بهيجة قالوا لي في صوت واحد: عرفت إيه إللي حصل؟!!

قلت لهم : لأ طبعا .. هاتوا كوباية ميه بس

جريت بهيجة و أمي على المطبخ و جابوا لي كوبايتين ميه .. حلو أوى الترابط الأسري دا …

روحت داخل أودة حسنية تاني و اديتها كوباية المية .. شربت الكوباية .. و دخلت على التانية و شربتها .. ما شاء الله .. ربنا يديها الصحة ..

بدأت تهدى شوية في شوية .. و طبعا قعدت يجي ساعة و نص .. كنت هنام أساسا .. بس قبل ما عنيا تغفل .. لقيت حسنية بتقولي: النهارده و أنا في الحصة.. تشششت .. المدرس بهدلني .. تشششت ..

المدرس بهدلها .. أكيد عملت مصيبة .. قلت لها: طب ما أكيد إنتي ضايقتيه .. إيه إللي عملتيه زعله؟

قالت حسنية: أصل هو كان بيفتش على الواجب .. تشششت .. و بعدين أنا كنت عاملة الواجب .. تششششت .. بس في كوباية مية … تشششت .. وقعت على الكراسة .. تششششت … إمبارح .. تششششت .. فالورقة كانت .. تششششت .. مكرمشة .. تششششت .. راح مطلعني بره .. تشششت .. على السبورة .. تششششت .. و معايا بنتين من أصحابي .. تششششت .. معملوش الواجب أساسا … تششششت .. و راح نازل فينا ضرب كلنا .. تششششت .. و إيدي وجعتني … تششششت .. أوى … تشششت .. أوى .. تشششت .. أوى .. و لما … تشششت .. و لما قلت له … تشششت .. أنا عملت الواجب .. تششششت .. راح ضاربني … تششششت .. زيادة عن البنات … تششششت .. أصحابي .. تشششت .. مع إني .. تششششت .. و الله .. تشششت .. عملتوووووووه .. عاااااا .. تششششت .. تشششت ..

إيه المدرس الحمار دا؟!! .. يعني البت ذنبها إن الورقة اتكرمشت يقوم مطلعها و يضربها بالطريقة الهمجية دي؟!! .. دا ما يستحقش لقب مدرس بجد ..

قلت لها: طب و بعدين؟

مسحت حسنية دموعها و رمت المنديل جنب كومة الزبالة إللي جنبها دي .. أنا حاسس إني في حظيرة .. و قالت: و بعدين تشششت .. و أنا مروحة .. تشششت ..  كنت مهرية .. تشششت ..  من العياط .. تشششت .. أصحابي قعدوا جنبي … تشششت .. و الدادة .. تشششت ..  جابت لي إزازة .. تشششت .. تلج .. تشششت .. و حطتها على إيدي .. تشششت .. و عدى أستاذ .. تشششت .. فتحي أدامنا … تششششت .. و راح … تشششت .. و راح … اهئ .. و راح … تشششت .. و راح تافف علينا … تششششت .. و إحنا قاعدين … اهئ تششششت اهئ تششششت .. و تقريبا شتمني .. تششششت .. و أنا … تشششت .. و أنا .. تشششت .. و أنا معملتلوش حاجة .. تشششت .. والله …تشششت .. و الله يا مغاوري .. تشششت .. معملتلوش حاجة … تششششت .. اهئ اهئ عااااا اهئ …

يا خبره مش فايت .. بقى يعمل كده في أختي حبيبتي .. إيه المصيبة إللي إحنا فيها دي يا ربي … مدرس تربوي فاضل يعامل طالبة في خامسة ابتدائي لسه ما طلعتش من البيضة بالطريقة القاسية دي .. فيكي إيه يا بلد .. فيكي إيه يا مدارس …

طبعا أنا اتصدمت جدا بالموقف … يعني إيه مدرس يضرب طالبة عنده بالطريقة دي .. أيا كانت عملت إيه .. ويضربها أكتر من أي واحدة تانية معملتش الواجب لمجرد إنها عندت معاه .. و يا ريتها شتمته و لا قالت له حاجة بطالة .. أنا مش هسكت على إللي بيحصل دا مهما حصل .. هطلع شكوى لمدير المدرسة .. لأ … لوكيل الوزارة .. لا ميشفيش غليلي .. هطلعها للوزير نفسه .. برضو مش مرتاح .. هطلعها لرئيس الوزرا .. ضميري مش هيرتاح كده .. أنا هطلعها لــــ …

قاطعت حسنية أفكاري و قالت لي: هو أنا  .. تششت .. غلطت فيه .. تشششت ..  في حاجة يا مغاوري ؟ … تشششت …

قلت لها بعد أفكاري التطلعية إللي كنت فيها: لا يا حبيبتي .. إنتي ما غلطتيش لو كلمتيه بأسلوب محترم و كويس ..

قالت حسنية : و الله ما عليت صوتي .. تشششت .. و كلمته بمنتهى الأدب .. تششششت .. اهئ اهئ

مممممممم … طب أعمل معاها إيه دلوقتي ..

طبطبت عليها و قلت لها: صليتي العشا؟

قالت لي: لأ .. تشششت .. اهئ

قلت لها: طب صليها و نامي .. و الصباح رباح بإذن الله

بوست راسها و قلت لها: ما تزعليش نفسك .. كل حاجة هتبقى كويسة إن شاء الله

قالت لي و الدمعة على عنيها تاني: بس … تشششت .. أنا لسه … تشششت .. إيدي بتوجعني … تششششت .. اهئ ..

بصيت على إيديها … يا خبرك إللي مش معدي .. دا مدرس دا و لا عربجي .. دا البت إيديها مزرقة … حسبي الله و نعم الوكيل فيك مدرس .. بجد ما تستحقش كلمة مدرس دي أبدا أبدا …

قلت لها: معلش يا حبيبتي .. هابعت لك ماما تشوف إيدك و هشوف مع بابا إيه إللي ممكن نعمله مع المدرس دا .. ما تقلقيش .. هناخدلك حقك بإذن الله

و ابتسمت لها و ملست على شعرها .. البت دي عاوزة تستحمى ..

و خرجت من أودتها .. لقيت بابا نايم على الكنبة .. تقريبا ما قدرش يستنى دا كله .. و ماما قاعدة بتاكل في نفسها .. و بهيجة بتعمل الواجب بتاعها على الكرسي ..

و دائما أبدا .. التليفزيون مفتوح ..

أول ما خرجت من الأودة .. جريت عليا أمي و قالت لي: في إيه يا مغاوري؟ عرفت البت مالها ؟

قلت لها: أكيد يا ماما .. مدرس ضربها في المدرسة بس بغباء و البت إيديها مزرقة .. معلش يا ماما ادخلي شوفي لها حاجة تقلل وجع إيديها دا ..

أمي جريت على المطبخ بلهفة و بتكلم نفسها: إيديها مزرقة .. أومال البت ما قالتيش ليه نشوفهالها قبل ما توجعها أكتر و تعلم فيها ..

أول ما دخلت أمي المطبخ .. روحت أصحي أبويا من نومته .. لازم ناخد موقف حاسم في الموضوع دا ..

بابا .. بابا اصحى يا بابا .. كل دا نوم

صحى أبويا و كل صوته نعسان خالص و قالي: ها يا بني .. مالها حسنية ..

و قعدت أحكيله القصة من طأطأ .. لسلام عليكم ..

و مع كل حتة في الحدوتة .. أبويا يصحى زيادة و يركز أكتر ..

قال أبويا بغضب: و الله ما أنا سايبه .. أنا بنتي يحصل فيها دا كله .. هعرفه قيمته و مكانه عشان يحترم ولاد الناس .. إيش حال مدخلينها مدرسة خاصة ..

أه صحيح .. أومال بتوع الحكومة بيحصل فيهم إيه؟ .. يا دي الوكسة ..

قلت لأبويا: لا يا بابا .. مينفعش نتكلم عن مدرس بالطريقة دي أدام حسنية .. مهما كان عمل إيه .. إحنا نقولها هو غلط و لازم ياخد جزاؤه و خلاص .. عشان البت تفهم إنه برضو مدرس و له حق عليها ..

قال أبويا : طب و العمل يا مغاوري .. أنا عارف إنك بتفكر في حاجة كويسة .. إنت دماغك نضيفة ..

قلت له: بص يا والدي .. إحنا بكره نروح المدرسة عند حسنية .. و نشتكي المدرس للمدير .. و نخليه يجي بنفسه لمكتب المدير و نواجهه بحسنية .. و إن طلب الأمر هنفرد بالمدرس و أفهمه غلطته كمان ..

قال أبويا و هو بيكلم نفسه: إيش حال البت كانت عاملة الواجب .. أومال لو مكانتش عاملاه كان عمل فيها إيه ..

قلت في عقل بالي: كانت اترحمت طبعا .. دا عشان العند مش أكتر .. إللي يعيش ياما يشوف ..

تاني يوم روحنا مع حسنية المدرسة أنا و أبويا  .. و دخلنا على المدير ..

أبويا: يرضيك إللي أستاذ فتحي دا عمله في حسنية حضرتك؟

المدير: أستاذ فتحي؟ ماله؟

حكيت لسابع مرة القصة .. طبعا أمي إمبارح خليتني أحكيها سبعتلاف سبعمية و خمسين مرة .. بس مش مشكلة .. أهي بتدعيلنا في البيت ..

المدير بص لنا بغرابة جدا و قال: إزاي الكلام دا ؟!!..

قال أبويا: لازم تجيب أستاذ فتحي دا هنا أدامنا و تخليه يواجه البنت .. و إلا و الله ما أنا مخليها في المدرسة السنة دي .. و أختها الصغيرة مش هخليها تيجي هنا برضو

أختها الصغيرة؟!! .. جت إمتى دي؟ … شكل أبويا بيشتغل المدير اشتغالة جامدة جدا .. أوك يا والدي .. تعجبني ..

المدير: لا لا حضرتك .. ما تقلقش .. هنجيب أستاذ فتحي دلوقتي حالا ..

اتصل المدير بالتليفون إللي أدامه و قال: هاتوا لي أستاذ فتحي مدرس الرياضيات حالا  في مكتبي ..

المدير: اتفضلوا اقعدوا تشربوا إيه

يا برودك .. يا سيدي خلصنا عاوزين نروح الشغل ..

قعدنا و اتنلنا شربنا عقبال ما أستاذ فتحي دا جه ..

دخل أستاذ فتحي و أول ما بصيلنا … زي ما يكون في بعبع أدامه .. خاف أوي .. هي هي هي .. أحسن .. فرحان فيه جدا

أستاذ فتحي: أيوه حضرتك .. في حاجة

المدير بغضب شديد : إنت ضربت حسنية إمبارح لدرجة إنها رابطة إيدها من كتر الوجع

جدعة أمي دي .. ربطت إيد حسنية عشان تبين لهم مدى المعاناه إللي البنت فيها .. دا إحنا ولا ثلاثي أضواء المسرح ..

ارتبك أستاذ فتحي كتييير و قال: أصل .. أصل كشكولها كان مش مظبوط

أبويا بقى ما سكتش .. كشكول إيه يا أبو كشكول – أنا واثق لو أبويا كان مش في حضرة المدير كان قالها- بس جمع شتاته و قال: يعني إيه كشكولها مش مظبوط .. البنت كانت عاملة الواجب و كل إللي حصل إن كوباية ميه وقعت عليها و أمها قعدت تنشف فيها عشان تجيلك بالكشكول كويس .. و مهما كان إللي حصل ما ينفعش تضرب البنت بالأسلوب غير التربوي بالمرة دا .. البنت مبطلتش عياط من إمبارح .. و نايمة معيطة .. و جالها كوابيس مالهاش آخر .. و صاحية تقول العصاية العصاية .. جالها هس هس .. و بعد دا كله تقولي كشكول مش مظبوط ..

بصيت لحسنية أختي على أساس يعني أتأكد من موضوع العصاية دا .. راحت مدالي بوزها .. ففهمت إن أبويا بيكمل التمثيلية .. ولا توم كروز يا والدي .. معك حتى النهاية ..

أستاذ فتحي رد و قال: طب أنا المفروض أعمل إيه دلوقتي

رد أبويا بغضب شديد ردا على البرد القارص إللي طالع من نغاشيش أستاذ فتحي دا: حضرتك المفروض تعتذر .. و أنا لو من المدير – بعد إذن حضرتك يعني – كنت رفدتك أو على الأقل عملت لك خصم .. دا التربية قبل التعليم يا خوانا .. مش كده يا حضرة المدير ..

اوبااااااا .. أبويا زنقهم في خانة اليك .. بس عامل شغل جامد جدا .. كمل يا عمر يا شريف .. كمل يا أبويا ..

أستاذ فتحي ارتبك أوى .. حس إن مستقبله الوظيفي في المدرسة هينتهى باللحظة دي فقال: أنا آسف .. باعتذر

قام رد أبويا و لا الأسد و قال: و لما تفيت عليها – معلش يا حضرة المدير الألفاظ دي مش في مكتبك طبعا-

أبويا أكل المدير خلاص .. يا يوسف يا وهبي يا رافع راس العيلة ..

المدير: كمان تف عليها ؟!!

أبويا: أوماااال .. بلاش نقول عمل إيه كمان حضرتك

ههههههه .. ساب الخيال للمدير بقى يتخيل .. ماذا فعل أستاذ فتحي أيضا مع ابنتنا البريئة حسنية .. وراكي رجاله يا مصر ..

أستاذ فتحي: أنا مقصدش أعمل معاها كده .. بس هي المفروض ما تعندش معايا

بص المدير لأستاذ فتحي إنذارا بعقوبات للصبح هترف على دماغه .. فسكت أستاذ فتحي و قال: آسف .. باعتذر عن إللي حصل

أبويا ما سكتش .. لازم يشعللها نار و قال: دا ميرضينيش يا حضرة المدير .. ممكن يضايق بنتي أول ما نمشي .. و أكيد مش هنفضل قاعدين معاها طول الحصص يعني ..

المدير: طب حضرتك تؤمر بإيه؟

أبويا بكلمات حاسمة وواقعية: يتخصم منه مش أقل من عشر أيام .. و لو حضرتك ما خصمتهالوش .. ممكن أكلم وكيل الوزارة أو الوزير نفسه يرفده .. و أنا عند كلمتي .. آه

دا أبويا محسسهم إنه له واسطة كبيرة بقى .. دا إحنا اخرنا عم مصطفى ساعي البريد إللي بيوصل الجوابات للوزارة .. و يبقى قريبنا من بعيد كمان ..

المدير مسك ورقة أدامه و كتب عليها: يخصم من أستاذ فتحي عبد العليم عشرة أيام .. و إن تكرر هذا الفعل منه سيحول إلى التحقيق ..

أبويا بص لأستاذ فتحي نظرة المنتصر في معركة حربية .. و أستاذ فتحي يا عيني .. غلبان .. إللي يشوفه دلوقتي ما يقولش هو إللي يعمل البلاوي السودا دي كلها ..

و خلص الاجتماع على هذا الحال ..

و اتأكد المدير قبل ما نمشي إن أبويا هيجيب أختي الصغيرة إللي معرفهاش لحد دلوقتي السنة الجايه المدرسة بإذن الله .. ربط كلام يعني ..

بس أقولكم بصراحة .. أنا قلت كده المشكلة ما اتحليتش .. يعني كده إحنا ضربنا المدرس على إيده و قلناله ما تعملش كده تاني .. لكن هل فعلا مش هيعمل كده تاني؟ .. و هل ضميره من جوه اتغير فعلا؟

لازم أعرف المشكلة فين؟

و إحنا خارجين من أودة المدير .. روحت جريت على أستاذ فتحي و قلت له: هو ممكن أخد من وقتك 5 دقايق؟

أستاذ فتحي بمنتهة القرف: نعم .. عاوز حاجة تاني؟ .. مش كفايه العشر أيام إللي اتاخدوا مني دول .. عاوزين تخربوها أكتر ما هي خربانة ؟

قلت له: أستاذ فتحي .. أنا باحترم حضرتك جدا لأنك اعتذرت عن خطأ مكانش ينفع حضرتك تعمله .. لأنك انسان تربوي و خلوق .. عشان كده أنا كنت عاوز أعرف .. ليه حضرتك ضربت حسنية بالشكل دا إمبارح فعلا؟

حس إن إللي بيكلمه انسان محترم .. كلته بكلمتين .. إشمعنى والدي يعني .. فقالي: أنا كنت مخنوق إمبارح جدا .. بسبب ظروف مالية قاسية عندي .. لذلك لما لقيت حسنية بتعند معايا روحت قلت لازم أخد موقف إيجابي في حياتي و لو لمرة واحدة ..

يا سلااااااااااام .. موقف إيجابي .. ماشي يا أبو الإيجابية .. طبعا الكلام دا في سري

قلت له: طب هل الضرب دا كان موقف إيجابي؟ يعني مش شايف إن العقاب بالضرب دا مبيجيبش فايدة تماما منذ بدء الخليقة؟

مين بدء الخليقة دا .. ما علينا إللي جه في لساني بقى ..

قالي: ممكن يكون الضرب مبيجيبش نتيجة .. لكن من وجهة نظرك يعني هنعاقب إللي بيغلط بإيه؟

ممممممم .. سؤال حيوي و قوي .. لازم أفكر فيه بجدية ..

قلت له: في حاجات كتير ممكن نعملها عشان نعاقب الطلبة بس بأسلوب تربوي أكتر .. على العموم سيبني أفكر في الموضوع و أرد على حضرتك ..

و أخدت رقم تليفون بيته .. و سلمنا على بعض و قلت له ما تزعلش طبعا من اللي حصل من أبويا .. أصل كان نفسه يطلع ممثل

و آخر كلمة قلتهاله: حاول تفصل بين حياتك الشخصية و بين المدرسة .. لإن الاتنين مينفعش يمشوا مع بعض أبدا ..

والدي طبعا كان مخنوق من وقفني مع اللي اسمه فتحي دا – دا رأي أبويا فيه – فقلت له إن لازم نحل المشكلة من جذورها أفضل ..

طلعت حسنية لفصلها .. و روحت أنا و أبويا الشغل ..

لما رجعت للبيت ..  دخلت أودتي و قلت هعمل بحث شديد جدا عن إيه هي الطرق المختلفة التانية إللي ممكن نعاقب بيها الطلبة أحسن من الضرب ..

فتحت الإنترنت العنتيل .. و بحثت في جوجل أبو الأفكار ..

يا ما شاء الله .. كل دي أفكار و مواقع و الناس سايباها و لسه بتستخدم الضرب ..

تعالوا أقولكم بس بعض الأفكار إللي جمعتها ..

- المدرس يدخل الفصل و يطلب من الطلبة إنه هيعمل لوحة كبيرة هيتكتب فيها اسم أكتر واحد كويس في الفصل كل أسبوع .. و لو اتكرر اسم واحد مرتين ياخد جايزة .. و لو في ناس ما اتكرروش خالص يكلمهم و يعرف منهم ليه مش بيذاكروا أو ليه هما مش كويسين .. و يكون في شئون اجتماعية حية في المدرسة تقوم بمناقشة مشكلات الطلبة إللي مش بيظهروا في اللوحة ..

- النظرة القاسية أقوى من الضرب بمراحل .. يعني لو حد أخطأ و نظرت له نظرة قاسية أو خاصمته أحسن من إنك تنزل فيه ضرب .. لإن كل مرة هيقول كمااااااان ..

- طرطور البليد .. لو حد يظهر عليه إنه سيء يلبس طرطور على راسه طول الأسبوع .. هيخاف الأسبوع التاني إنه يلبسه لإنه هيتقال عليه إنه بليد الفصل .. وضمير الانسان أيا كان سنه دايما مبيرضاش بالإهانة ..

- زي ما بتعاقب لازم تثيب .. يعني زي ما الطالب بيغلط بتعاقبه .. لازم لما يعمل حاجة كويسة تكافؤه .. و إلا بكده كله هيكسل لإن مفيش هدف ..

دي مجرد أفكار بسيطة جدا عن البحث إللي عملته ..

و بعد ما رتبته .. تاني يوم طبعته .. و روحت في نهاية الأسبوع قدمته في المدرسة .. رحب بيا المدير جدا .. ما أنا بقى ليا واسطة عنده و هي أبويا .. و أخد الدفتر و راجعه مع المدرسين ..

و قبل كده اتصلت بأستاذ فتحي و قلت له على شويه أفكار من اللي لقيتها .. لقيته مرحب جدا بالفكرة .. و حس بأهميته كمدرس في الفصل .. و كتربوي في المدرسة ..

في خلال شهر واحد بس .. نزل ورق مطبوع لدليل المدرس في التربية و التعليم في المدارس ..

تخيلوا .. أستاذ فتحي هو اللي كان مشرف على النشاط الجديد دا ..

من وجهة نظري .. مينفعش تقولي ما تعملش كذا إلا لما تجيب لي بديل .. ما هو إزاي هبطل الغلط دا إلا لو لقيت حاجة تانية أحسن منه أعملها ..

و من يوميها .. و حسنية بقت بتحب المدرسة أكتر من الأول ..

صحيح .. أصل الضرب في التلميذ … حرام …

1 comment:

يـــــــلا نتغـــــــير said...

السلام عليكم
الضرب بقه فى كل المدارس و فعلا فى مدرسين بيضربوا بطريقه صعبه وده حصل فى فصلى وكانت وحده صحبتى بس المدرس مضربهاش هزئها ووقعها على الارض وكان حجبها هيتفك بس الحمد لله لحقته وراحت على طول على المدير واتصل اكيد بمامتها اصل بتهم قريب من المدرسه ونفس الموقف ده حصل تانى بس بالعصايه وكانت فعلا اديها مزرقه و ورمه حسبي الله ونعم الوكيل المشكله ان ممكن يكون المدرس اصلا متضايق فلما يلاقى حد منرفزه يطلع كل غله فيه بس هنعمل ايه ماعلينا شكرا على التعليق اللى حضرتك كتبه وان شاء الله هكتب تاني بس لما ربنا يسهل عشان الدراسه
السلام عليكم
سلوى السيد