دايما بتشتكي يا ابن آدم من الظلم و الجور ..
قوم بص لحالك و لف و دور ..
هتلاقي في الأساس حياتك مشكلة ..
عاوزاك تصلح فيها و تبدأ تثور ..

خدها مني نصيحة
"إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم"

وابــــــدأ بنفســـــك ...

Sunday, February 28, 2010

البنت .. عمرها ما كان زي الولد

 قلت مش هتلبسيه يعني مش هتلبسيه

كنت لسه داخل البيت كالعادة زي كل يوم و أنا راجع من الشغل .. و لقيت أمي بتقول لبهيجة: شوفتي .. إنتي زي أخوكي يعني و هتلبسي زيه و لا إيه؟!!

طبعا أنا مش فاهم حاجة كالعادة .. بس حاولت أفهم شويه في شويه يعني ..

قلت لأمي: هو لبسي مضايقكم في حاجة؟

بصت لي أمي و قالت: أختك عاوزة تنزل ببنطلون في الشارع .. و أنا باقولها إن دا لبس ولاد و مينفعش بنت تلبسه .. غير كمان إنه هيبقى ضيق .. و أختك مش صغيرة عشان تلبس حاجات زي دي

جدعة يا أمي و الله .. صحيح أنا باعترض على كلام أمي كتير .. لكن المرة دي من المرات القليلة إللي أمي بتتكلم صح بصراحة .. ربنا يبارك فيكي يا أمي

قلت لبهيجة: طب إنتي عاوزة تلبسي بنطلون ليه؟

بصت لي و كل عينيها زعل و غضب وقالت لي: و إشمعنى يعني الولاد بيلبسوا بنطلون و أنا مش ألبسه .. و بعدين أنا عاوزة أجرب البنطلونات الجينز زي ما كتير من البنات بتلبسهم .. إشمعنى أنا؟!!

رديت على بهيجة و قلت لها: طب تعالى نتكلم براحة و بهدوء شويه .. إنتي عاوزة تلبسي البنطلون عشان تقلدي الولاد و لا عشان سبب تاني؟

سكتت بهيجة شويه و بصت لي أوى .. و بعد شويه قالت لي: طب و إشمعنى الناس كلها بتلبس البنطلون .. و بعدين أنا أعرف بنات كتير بيلبسوا بنطلون و شكلهم حلو

مممممممممممم .. كده مش هينفع أدخل لها من نازع ديني .. هحاول أجيبهالها بالعقل .. بس ربنا يعينني

فقلت لها: بصي يا بهيجة .. إنتي شوفتي قبل كده ولد لابس طرحة على راسه؟

ضحكت بهيجة و قالت لي: هههههههههههه .. لأ طبعا ..

كملت و قلت لها: طب إنتي شفتي ولد قبل كده بيلبس جزمة فيها فيونكة زي البني إللي عندك؟

ضحكت أوى و قالت لي: هع هع هع … لأ طبعا .. إزاي يعني؟

فقلت لها: طب إشمعنى .. أنا كمان عاوز ألبس زيك .. إشمعنى إنتي يعني؟

سكتت بهيجة شويه و كإنها بتفكر في الكلام و قالت لي: مممممم .. طب خلاص .. يبقى ألبس إنت كمان جزمة عليها فيونكة و طرحة و إنت خارج

و الله يا ختي .. إنتي كمان هتلبسيني طرحة .. حسبي الله و نعم الوكيل

حاولت أهدي من أعصابي المحترقة .. و قلت لها: خلاص .. و إنتي كمان بقى تقلعي الطرحة و تقصي شعرك على الزيرو زيي كده و تربي دقنك و تلبسي قمصان بكم و بنطلونات قماش و تروحي الشغل بدالي.. إيه رأيك؟

أمي طبعا بصت لي نظرات استحسان كتيرة .. و كإنها عاوزة تقولي .. إلاهي يخليك للأمة العربية و الديموقراطية .. بس إنتو عارفين ثقافة أمي المحدودة … قصدي اللامحدودة لأحسن تعمل فيا حاجة ..

لكن بهيحة .. قعدت ساكتة و بعدين قالت لي: يعني أنا ما بالبسش البنطلون عشان ما أقلدش الولاد ..

أعتقد هنا بقى أقدر أدخلها بالنازع الديني .. كده قشطة أوى

فقلت لها: ربنا سبحانه و تعالى يا بوجي لما خلق البشر .. خلقهم بنات و أولاد .. ستات و رجاله .. صح؟

قالت لي: صح

قلت لها: لو كان ربنا عاوزنا كلنا زي بعض .. كان خلقنا كلنا رجاله .. أو خلقنا كلنا ستات .. صح؟

قالت لي: صح

قلت لها: يبقى أنا ليا لبس مينفعش تلبسيه حتى لو عاوزة تلبسيه .. و إنتي ليكي لبس ربنا أمرك بيه لازم تلبسيه و أنا مينفعش ألبسه حتى لو عاوز ألبسه صح؟

سكتت شويه و بعدين قالت لي: فهمت قصدك يا مغاوري .. بس أنا مينفعش ألبس بنطلون خالص يعني؟

قلت لها: لأ طبعا ممكن .. بس في البيت .. لكن في الشارع .. لازم تلبسي لبس ربنا يرضى عليكي فيه … يعني الطرحة الطويلة دي إللي بتلبسيها .. دي أمر من ربنا .. وعمر ما ربنا هيأمرك بحاجة فيها ضرر ليكي .. صح؟

ردت بهيجة و قالت لي: أكيد

قلت لها: يبقى إنتي ليكي شخصية .. و أنا ليا شخصية .. و ربنا أراد لكل واحد فينا الشخصية دي عشان هي أحسن حاجة لكل واحد فينا صح؟

قالت لي: صح

قلت لها: يبقى البنطلون مهم ألبسه في الشارع و يبقى همي إني أقلد الولاد و خلاص .. ولا أمشي على إللي قالي عليه ربنا و هو دا المكسب الحقيقي ليا؟

سكتت بهيجة و حطت وشها في الأرض و قالت لي: بس أنا أصحابي بيقولولي إن البنطلون عادي يعني .. و إن البنت زي الولد في كل حاجة .. إشمعنى في البنطلون

قلت لها: مين أصحابك دول إلل يبيقولولك كده؟

قالت لي: ميمي و نانا

تنحت شويه و بعدين قلت لها: يعني إيه ميمي و نانا؟ .. هما أساميهم كده يعني؟

قالت لي: لأ .. دي مريم و نسرين .. بس إحنا بنقول لهم ميمي و نانا

قلت لها: طب يعني إنتي شوفتي واحد راجل في الدنيا اسمه ميمي و لا واحد شاب محترم كده اسمه نانا؟

قالت لي: ههههههههههههههههه .. لأ طبعا

قلت لها: لإن دي طبيعة البشر يا بوجي .. يعني مينفعش البنت تبقى زي الولد في كل حاجة و الولد يبقى زي البنت في كل حاجة .. في حاجات البنت تعرف تعملها و الولد لأ .. و في حاجات الولد يعرف يعملها و البنت لأ .. و إلا مكانش في حاجة اسمها بلوزة و تي شيرت و جيبة و بنطلون .. صح كده

قالت لي: صح كده .. و أنا خلاص مش هعمل كده تاني

أمي من وراء القضبان: لولولولولولولولولولولولولولولولوي … إلاهي يخليك ليا يا مغاوري يا بني و أفرح بيك ياااااااااا رب

مصرة تجوزني .. ما علينا .. خلينا في موضوعنا الأول ..

بعد المناقشة .. بدأت أفكر في الموضوع تاني .. ليه دايما البنت بتدور على حقها .. رغم إن الإسلام كفل لها حقوقها كلها و مخلهاش محتاجة حاجة .. هل الولد فعلا له وزن أكتر من البنت في مجتمعنا؟ .. و لا البنت مهضوم حقها في مجتمعنا عشان كده بتدور على حقوقها؟ .. ممممممم .. شكلك مش فاهم يا نصة .. محتاجين بحث أكيد ..

دخلت على جوجل العظيم .. بالنسبة لي هو أبو الأفكار .. لإن بصراحة بيفتح دماغي لمواضيع مختلفة كتير ..ومواقع مختلفة كتير

و بدأت أكتب … حقوق المرأة

طبعا و كالعادة .. طلعت لي مواقع مالهاش عدد .. و بدأت أشوف و أبص على الأفكار المختلفة في الموضوع دا ..

و توصلت لكام نقطة .. حاسس إنهم دول ملخص المشكلة كلها ..

1- الناس عامة مبتعملش بالحقوق إللي الإسلام كفلها للمرأة .. يعني الزوج لما ميصرفش على بيته في سبيل إن المرأة هيا إلل بتصرف و تنزل تشتغل .. يبقى دا واكل حق زوجته إللي أساسا المفروض هي إللي تقعد في البيت و هو إللي ينزل يشتغل .. فبكده ما اتحققش أهم شرط في الإسلام و هو الحفاظ على المرأة في المجتمع بجعلها منارة لبيتها قبل ما تكون حمار شغل تأكل الراجل و عياله كمان .. وتتحول من كائن لطيف إلى كائن عصبي يتسم بصفات رجولية بحتة ..

2- نسبة كبيرة أوى من فكرة هضم حقوق المرأة في المجتمع العربي جايه من مجتمعات غير عربية .. لإن المؤسسات و الهيئات إللي بتدعو لعمل المرأة و تنصيبها في مراتب كبيرة في البلد غالبيتها أفكارها من الخارج … أمريكا أو أوروبا .. لذلك بدأت الست تفقد أهم ما فيها .. و هي مشاعرها .. لإنها غالبا بتتعامل مع جو عملي طحن بيخليها تفقد حاجات كتيرة أوي ربنا أنعم عليها بيها .. و خلاها من أهم حقوقها ..

3- غالبا .. عدم مسئولية الرجل خلى المرأة على استعداد كامل إنها تبقى رجل بمعنى الكلمة لإثبات إنه مش أحسن منها في حاجة .. و خاصة لما تبقى حست هيا بالقهر في حياتها من قبل رجل ..

4- عمل المرأة لفترات طويلة ممكن توصل لـ 12 ساعة أو أكتر خلاها مش هتقدر تتعامل مع الحجاب و الجيبة أو العباية .. و دا لحاجات كتير .. منها إن البنطلون بالنسبة لها أسهل في الحركة و خاصة لما تبقى طول النهار من مكان للتاني .. و كمان إن بعض المؤسسات و الهيئات الكبيرة بتمنع الستات من الالتحاق بالعمل لو كانت بحجاب أو برداء إسلامي .. و هكذا

5- فراغ المرأة .. لو المرأة موجودة في مكان و حاسه بالفراغ .. بيخليها تفكر إنها تبقى زي الرجل .. ليه هو مستثمر وقته في الشغل و في الخروج و أنا قاعدة ما باعملش حاجة في حياتي غير البيت و العيال .. لذلك بتحاول إنها تقلده في حاجات كتير عشان تقضي على وقت فراغها دا ..

6- حب الرجل الشرقي عامة إنه يبقى عنده ولد من ظهره .. خلى المرأة عاوزة تحارب الفكرة الشرسة دي .. رغم إن الإسلام حاربها من أكتر من ألف و ربعميت سنة .. لكنها للأسف بسبب جهل ناس كتير عن أهمية البنت في المجتمع خلاها تحاول تطلع من الرداء الأنثوي الجميل و تتحول لكائن آخر للأسف مش عاوزين نشوفه في مجتمعنا ..

دي بعض الأسباب إللي حاولت أجمعها من المآسي إللي الواحد قراها على الإنترنت ..

و قبل ما حد يفهمني غلط .. أنا مبقولش إن المرأة مالهاش لازمة .. و لا إنها حاجة مركونة على جنب في المجتمع .. بالعكس .. المرأة ليها دور يمكن يكون أهم من الرجل في أوقات كتير ..

و مش معنى كلامي إن المرأة ما تشتغلش أو متشاركش في المجتمع .. لا بل بالعكس .. تشارك و تدي .. بس تعرف أولوياتها الأول و تأديها كويس و بعدين تشوف المجتمع محتاج منها إيه .. و هيبقى واجب عليها إنها تديه إللي هو محتاجه منها ..

يعني مين إللي بيهون على الزوج همومه .. مين إللي بيهتم بجوانب الطفل النفسية .. دايما يقولك المعلمة الست للأطفال أحسن بكتير من المدرس الراجل .. ممكن لو طفل ضايقه و لا حاجة يمسك في خناقه و تنتهي المسألة في القسم و عليكو خير ..

مين إللي عنده صبر و بيستحمل كتير أوى أكتر من الرجل ؟..

مين إللي بيربي و يكبر و يقوم جيل قوي يحمي و ينصر الإسلام من بعدنا؟ ..

مين إللي لما بيحب ..  بيدي كتير أوى ؟..

لذلك لما الواحد بيشوف بنت تربيتها – لا مؤاخذة – مش  ولا بد  .. بيزعل أوى و يحزن على الجيل إللي جاي منها ..

ولما بيشوف بنت متربية تربية محترمة – يا رب اجعلها من نصيبي يا رب – الواحد بيحمد ربنا إن لسه في خير في الأمة دي و في أجيال عفية هتيجي من أصل البنت دي بإذن الله

لذلك .. من وجهة نظري البحتة .. البنت عمرها ما كانت زي الولد .. هيا بتعرف تعمل حاجات هو مستحيل يعملها .. و هو بيعمل حاجات مستحيل هي تعملها ..

لذلك لو كل واحد من البنات و الولاد التزم بدوره في المجتمع .. عمرنا ما هنشتكي من أزمة حقوق المرأة المزعومة ..

يعني مستحيل يعني راجل هيحمل و يولد و يربي و يستحمل قرف العيال …

و مستحيل راجل هيقدر يبقى مدرس شاطر للأطفال زي الست ..

و مستحيل الراجل هيقدر يستحمل و يصبر زيها ..

كلمة سمعتها و عجبتني من أحد الشيوخ:

لو بتربي ولد .. فإنت بتربي ولد صالح

لكن لو بتربي بنت .. فإنت بتربي جيل بحاله صالح ..

1 comment:

يـــــــلا نتغـــــــير said...

السلام عليكم
الموضوع ده مهم جدا انا مش مقتنعه ان البنت تقعد فعلا تضور على حقوقها مع ان الاسلام مديها حقوقها كلها
يعنى تقول مثلا ليه الاسلام بيخلى الولد ياخد فى الميراث اكتر من البت مع انها لو حسبتها هتلاقيه بيبقى مسؤل عن جهزها لما تجوز ويبقى مسؤل عن مصرفها لحد لما تجوز و لو هو مجوز يبقى بيصرف عليها وعلى والدته لو عيشه وعلى بيته وهى فلسها محفوظه يعنى انا من راى النوادى اللى بتعمل مؤتمرات عشان حقوق المراة ملهاش لزمه انا من راى يبدلوها ويخلوها حقوق وطننا او حقوق اسلامنا او حقوق مجتمعنا الان فعلا العالم مينفعش من غير شت او راجل
وشكرا
سلوى السيد