دايما بتشتكي يا ابن آدم من الظلم و الجور ..
قوم بص لحالك و لف و دور ..
هتلاقي في الأساس حياتك مشكلة ..
عاوزاك تصلح فيها و تبدأ تثور ..

خدها مني نصيحة
"إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم"

وابــــــدأ بنفســـــك ...

Wednesday, January 13, 2010

0900 0000

- يا ماما عاوز التليفون بقى

دا أنا كنت مخنوق من إللي عاملاهولنا أمي من فترة مش بعيدة .. عاملة حظر تجوال على التليفون .. و كل دا بسبب الهوسة إللي طلعت لنا فجأة بتاعة مسابقات 0900 .. والغلابة أمثال أمي بيصدقوا و يشتركوا .. المرة دي أمي بتتصل بمسابقة كرومبو .. و مصرة إن حمبوزو هو إللي سرق و لازم يتعاقب بإن أمي تتصل بكرومبو و تقوله مين إللي سرق الكيكة ..

و المصيبة إننا مينفعش نستخدم التليفون لأي سبب كان .. لييييه؟ أقولكم يا شاطرين .. لإن أمي متخيلة إن ما بين مئات الناس إللي بيتصلوا  هيتصلوا بيها هي بالذات و يقولولها : مبروك يا مدام .. الأستاذ حامل .. قصدي اسمك طلع معانا في السحب ..

و المصيبة اللي أكبرمن كده إننا سمعنا إن المسابقات دي حرام و تعتبر قمار لإن كل واحد بيتصل بيتاخد منه جنيه و نص تقريبا حق المكالمة و بالسحب في حد بياخد الجايزة .. طب ليه يا أمي كده بس؟ .. حاجة تمخول الواحد بصحيح ..

أبويا بقى ما أقولكوش .. بقاله فترة فاتورة التليفون بتيجي مولعة نااااااااار.. وهو ميعرفش إن أمي مهووسة بالمسابقات إياها .. فدايما بيتهم البت أختي بهيجة إنها السبب لإنها رغاية و بتتصل بزميلاتها إللي في الثانوي .. بنات مايصة و عايزة الزك على دماغها .. و دا كلام بابا طبعا ..

أمي ربنا يهديهالنا .. كل ما تطلع مسابقة جديدة تتصل بيهم و تحط اسمها .. و تقعد يجي ربع ساعة على التليفون لحد لما يجيها الرد .. مش حرام الفلوس دي يا أمي ..

و بعدين في حد عاقل يشترك في مسابقة لسرحان و نفيسة .. دا حتى الاسم مش رومانسي بالمرة .. تقريبا أمي عارفة بمشاعر أبويا تجاهها و إنه سرحان فيها و نفيسة إنه يقضي عليها زي سرحان بتاع المسابقة ..

أمي مصرة إن نفيسة ما ماتتش بسبب ان سرحان ما فكش أصلا المسمار بتاع عجل العربية دا اتهيأله كده .. و طبعا إخواتي كان ليهم رأي آخر إن أساسا دي مش عربية دي موتوسكل ..

شوية في شوية بقوا إخواتي هما إللي يتفرجوا على التليفزيون و يتابعوا المسابقات إياها و يقولوا لأمي على النتيجة ..

إللي يقهرك و يجيبك ورا إن المسابقات دي غالبا بتكون ضحك ع الدقون .. يعني يضحكوا على الشعب الغلبان عشان ياخدوا فلوسه .. تخيل لو مليون واحد اتصل بيهم بس لمدة دقيقة واحدة بالتمام و الكمال .. هياخدوا مليون جنيه و هما قاعدين مبطخين …

و كذا واحد من أصحابي لما بيتصلوا بأي رقم 0900 بيلاقوا العجب .. يدفعوه 15 جنيه مثلا عشان ينزل نغمة و لا ينزل لعبة و في الآخر كمان ما ياخدهاش .. طب بالله عليكم دا كلام يخش العقل ..

و إللي شجعهم إنهم يطلعوا الطلعة دي علينا إننا مساعدينهم و بنتصل بيهم و بنقولهم اكتروا .. لكن لو فجأة كده أخدنا موقف معاهم كلهم مفيش نصابين هيطلعولنا تاني ..

و إيه حكاية بايرة دي .. واحدة جايه تجوز الناس و الهدية شبكة للعروسة بعشر آلاف جنيه .. بيضحكوا على أحلام الناس و الله ..

و التانية الجديدة النغة إللي اسمها أماثل .. بتجيب أمثال تشل و الله .. واحدة جوزها طلع متجوز عليها يبقى المثل “يا قاعدين يكفيكوا شر الجايين” و لا “يا مأمنة للرجال يا مأمنة للمية في الغربال” .. تصدقوا “القرد في عين أمه غزال” أليق برضو ..

هو كرومبو دا ظهر من هنا .. و عاديك .. كل واحد عارف له حبتين جرافيكس يعمل إعلان و يكسب الشهد من وراه .. و تطلع مؤسسات كبيرة بتقوم على الكذب و النصب زي كده  .. أو تقوم على القمار و العياذ بالله ..

أمي ربنا يخليهالنا و يخليها للمسابقات العالمية و المحلية .. مقتنعة إنها لما تشترك في المسابقات دي يمكن تيجي ضربة حظ و نكسب مليون جنيه بقى و إيييييييه .. و نقب على وش الدنيا زي ما بتقول .. لكن الحقيقة إنها بتخدع نفسها و الأكادة بقى إن أبويا مش عارف بالمصيبة دي ..بس أكيد هيعرف آجلا أو عاجلا .. و قد كان ..

مرة أبويا جه من الشغل بدري لقى أمي ماسكة التليفون و بتاكل في ضوافرها .. و التليفزيون شغال على مسابقة “مين إللي أكل الموزة” .. أكيد القرد يعني يا فكيك .. بس أبويا شاف المنظر دا و عادييييييييييكم .. عينكم ما تشوف إلا النور .. فجأة الدنيا غيمت و صراخ و نباح و عواء من جميع الأطراف المحشية ..

بقى إنتي السبب في فاتورة التليفون الضخمة دي .. منك لله يا شيخة .. دا أبويا

و إنت مالك إنت أساسا .. مش دا كله عشان نطلع شويه من القمقم إللي إنت حابسنا فيه .. دي أمي

و تطاول البحث و النقاش و الجدال .. و انتهينا في الآخر في قسم المنطقة .. لإن أمي أخدت 3 غرز في وشها و أبويا أخد واحد و عشرين حقنة في بطنه ..

و من هنا يا سادة قام أبي الفاضل بمنع 0900 من التليفون عندنا في البيت .. و ذلك لأمرين مهمين جدا : أولا بسبب الفاتورة المنيلة على عينها .. ثانيا بسبب إنها حرام و مينفعش نربي عيالنا على القمار ..

و إحنا قاعدين مرة بنتفرج على التلفيزيون جه إعلان من إياهم بيقولك “من هو البطل إللي قام بمسلسل لن أعيش في جلباب أبي” .. هل هو “عمر الشريف“ و لا “نور الشريف” و لا “صفوت الشريف” .. بعد ما انتهى الإعلان فجأة لقينا أمي انسحبت و دخلت على الأودة و مسمعنالهاش صوت يجي ثلث ساعة كده .. أبويا قالي : يا مغاوري يا بني روح شوف أمك مالها .. لأحسن أنا شاكك إنها بتعمل مصيبة

دخلت على أمي الأودة لقتها ماسكة موبايل أبويا .. و بتقولي: أبوك فاكر إنه هيمنعني .. بس على مين ..

صدق إللي قال .. يموت الزمار و صوابعه بتلعب ..

1 comment:

يـــــــلا نتغـــــــير said...

السلام عليكم
فعلا المسابقات ديه بقت كتيرة ومش ليها لزه دول حسبي الله ونعم الوكيل فيهم والمشكله فعلا ان الناس بتصدق
الكلام الفارغ ده وناس كتير من صحابى كانوا هيتصلوا بس انا الحمد لله حزرتهم
بس المشكله انهم مش بيبطلوا والناس اللى بتتصل وبيواصلوا الاتصال ومش بيتعلموا من اللى بيحصلهم
سلوى السيد