دايما بتشتكي يا ابن آدم من الظلم و الجور ..
قوم بص لحالك و لف و دور ..
هتلاقي في الأساس حياتك مشكلة ..
عاوزاك تصلح فيها و تبدأ تثور ..

خدها مني نصيحة
"إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم"

وابــــــدأ بنفســـــك ...

Tuesday, January 12, 2010

علمني الهيافة يا با ..

وأنا راجع من الشغل امبارح رأيت العجب العجاب ..

القهوة إللي في شارعنا ملموم عليها نااااس أمم أمم .. و الواد حوده منزل مشاريب للركب .. أكيد في ماتش عشان كده متسمرين أدام التليفزيون ..أخدتني العزة بنفسي و قلت لما أروح أشوف إيه الحكاية؟ وماتش إيه دا إللي أبويا ما قاليش عليه إنه هيتذاع النهارده ..

روحت القهوة و يا ريتني ما روحت .. الناس مريلين من كتر التتنيحة أدام التليفزيون .. هو إيه اللي جرى يا هل ترى؟

إيه بقى إللي على التليفزيون بقى يا سيدي؟

بوس الواو قول للواوا صح

سيب الكخة يح .. و الكلام الماسخ إللي مالوش لازمة دا ..

و إذ رأيتلك يا خويا الست المبجلة هيفاء و هي بتغني .. عشان كده الناس ملمومة .. دي مصيبة و حطت علينا يا ربي

بصراحة فتنة .. مينفعش نتفرج عليها مهما كان .. دا حرام و الله إللي بيعملوه فينا دا ..

قلت لحوده: إيه يا حوده المسخرة إللي إنت مشغلها دي .. إنت هتاخد ذنب كل الناس إللي قاعدة دي إن شاء الله

حوده: إيه يا سي مغاوري .. ما هي الناس مبسوطة أهي و الحمد لله .. دا أنا باخد ثواب عشان أبسطهم

الدم غلي في عروقي وانفجرت فيه و قلت له: إنت بتستهبل .. ترضى لأختك و لا مراتك و لا أي حد من عيلتك يطلع في التليفزيون و يعمل العمايل دي و الناس تقعد تتفرج عليهم كده؟!!

حوده اتحمشن و كإني جرحته في شرفه و قال: إيه إللي إنت بتقوله دا يا سي مغاوري .. أنا مراتي و أختي أشرف من الشرف و ميعملوش أمور المسخرة دي

مغاوري: يعني إنت بتعترف إنها أمور عيب و مسخرة و مينفعش نشجع الناس عليها؟

سكت حوده وبص في الأرض و اتكسف على دمه حبتين و قالي: بس دول لا مراتي و لا أختي يا عم .. أهي واحدة جوزها و أخوها راضيين بكده هنعمل إيه يعني؟

أقهمه إزاي دا بس يا ربي .. قلت له: لو إنت ساكت على إللي بيحصل دا أكيد هيجي اليوم و مراتك و لا أختك هيحصل فيهم كده .. فوق يا حوده .. فوق يا بني و بلاش الهيافة دي .. شغلهم الأخبار .. ولا النشرة الجوية ولا مسلسل عربي حتى يا شيخ ..

حوده قالي و هو مكسوف قال يعني بيتكسف أوى و قالي: بس يا سي مغاوري الناس كده مش هتتلم على القهوة .. أنا كده هطفشهم

إمتى تفهم يا حوده بس .. قلت له: يا بني يطفشوا مهما يطفشوا .. هيروحوا فين يعني .. مفش قهوة غيرك فاتحة في المنطقة .. و بعدين الرزق دا بتاع ربنا.. هيلف هيلف و هيجيلك برضو .. ما تغضبش ربنا يا حوده على حاجة ما تستاهلش أصلا و ارض بقليلك و صاحب القهوة هيمنجهك أكيد بإذن الله لما يشوفك محترم كده

حوده قعد يبص لي من تحت لتحت كده و كإنه مقتنع بس مش قادر يعملها .. و بعدين سبته و قلت له إنت و ضميرك بقى ..

بعد ما مشيت .. لقيت زعيق في القهوة ما يعلم بيه إلا ربنا و قاعدين يشتموا في حوده .. بصيت ورايا لقيت حوده في وسطهم و بيقولهم: خلاص القناة قفلت خلاص و مش هنشغلها دلوقتي .. و يمكن ما نشغلهاش خالص ..

الناس قعدت تشتم في حوده و إللي مشي و رماله الفلوس و إللي و  إللي و إللي ..يا رب ما تضعفش يا حوده و تشغل الهيافة دي تاني .. أومال بنقول الشعب متنيل على عينه ليه .. ما هو من المدخلات المنيلة على عينها إللي بتدخل دماغه ..

أم هند .. طلعت على الشقة و فتحت الباب و أسمع لك هيصة و زمبليطة .. إيه يا ناس في إيه .. البت حسنية أختي بترقص و أمي وبهيجة بيصقفوا لها و التليفزيون شغال على نفس الأغنية .. يخرب بيوتكم .. و البيوت اللي جنب بيوتكم .. هو أنا أسيبها تحت و أقعد أوعظ في الواد ألاقيكوا عاملينلي قاعدة فوق .. حسبي الله و نعم الوكيل

طبعا دخلت زعقت و قلت: إيه المسخرة إللي إنتو مشغلينها دي .. إزاي يا ماما تسمحي بالأغاني الخليعة دي إنها تشتغل في البيت ..

أمي طبعا قامت لي .. ما هو أنا ما ينفعش أفشكل لها القاعدة كده بالساهل .. و قالت لي: هو إنت و أبوك عليا .. خلينا نفرفش شويه بدل الكتمة إللي في البيت دي ..

فلت لها بهدوء: يا حبيبتي يا أمي مينفعش .. في حاجات بتغضب ربنا لما نشوفها .. و في حاجات مينفعش نعلمها لأولادنا و بناتنا لأحسن يبوظوا الدنيا لما يكبروا بالحاجات المقرفة إللي بندخلهالهم .. و في حاجات مينفعش نعملها لأي سبب حتى لو عشان نفرح .. الفرحة مش بالأغاني و الرقص يا ماما ..خلي العيال يقوموا يذاكرولهم كلمتين الامتحانات على الأبواب

أمي وشها احمر و عينك ما تشوف إلا النور فتحت فتحة سودا و قالت: بوريه منك إنت و أبوك .. هتجيبونا لورا .. و فيها إيه لما نفرح شويه .. كل الرجاله كده .. كلهم عاوزين النكد و يموتوا فيه .. … .. و كل حاجة من إللي قلبك يحبها ..

أنا كل هدفي إن الفيديو كليبات دي هايفة .. مفيهاش أي حاجة هادفة .. بتعلم قلة الأدب و الكلام الفاضي و خلاص .. نقوم إحنا نعلم أولادنا إنهم يسمعوها و يرقصوا عليها كمان .. أهو دا إللي مينفعش أبدا .. أمي دي بجد بجد غريبة أوى ..

و فجأة جه سؤال في دماغي كده .. هو إيه إللي بيخلي الأغاني دي تكتر و تكتر مع الوقت .. أكيد إحنا كمتفرجين بنشجعها .. ما هو لو حصل مقاطعة عامة و شاملة ليهم مستحيل كانوا هيكتروا بالطريقة دي ..

و كل من هب و دب و استحلى صوته يغني و خلاص ..

و المغنيات إللي ربنا يهديهم إللي بيغنوا بلبس مش لابسينه .. حسبي الله و نعم الوكيل فيهم ..

فعلا لو حصلت مقاطعة للقنوات إللي بتذيع الأغاني الهايفة دي هنوصل لحل جذري للمشكلة ..

العيب مش في اللي بيغني .. العيب في اللي بيسمع له ..

النهارده بقى و أنا راجع من الشغل .. عديت على القهوة .. لقيته مشغل نفس الأغاني الهابطة دي و الناس مبحلقة في التلفيزيون هتاكله .. روحت لحوده و قلت له: بقى كده يا حوده .. يعني بعد وقفتك الجدعة إمبارح ترجع و تشغل الأغاني دي .. ليه يا حوده كده بس ..

رد عليا حوده و قالي: صاحب القهوة قالي شغل للناس إللي هما عاوزينه .. إحنا عاوزين نلم فلوس .. مش نربي الناس .. و الناس عاوزة كده

فعلا الناس عاوزة كده .. و لا حوده و لا أنا ولا مليون زيننا يقدروا يوقفوا الناس عن الأغاني دي إلا لو كلنا اتحدنا و وقفنا واقفة جامدة ضدهم ..

يا ريت الناس تقف واقفة جد مرة واحدة في حياتها و ما تخافش من حد و لا تخاف على الرزق و تقول .. إحنا مش عاوزين كده ..

1 comment:

يـــــــلا نتغـــــــير said...

السلام عليكم
فعلا مصر بقت موضع للتفاهات من قبل ممثلين كتيير وللاسف احنا بنمشي وراء الحجات الهبله ديه وسيبين اهم حاجات فى حيتنا من الدين والعمل وحجات كتير وربنا يحفظنا من الحاجات ديه
سلوى السيد