دايما بتشتكي يا ابن آدم من الظلم و الجور ..
قوم بص لحالك و لف و دور ..
هتلاقي في الأساس حياتك مشكلة ..
عاوزاك تصلح فيها و تبدأ تثور ..

خدها مني نصيحة
"إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم"

وابــــــدأ بنفســـــك ...

Thursday, January 7, 2010

المهم يفكوا الخط ..

بعد صلاة الفجر النهارده قلت لما أنام شويه .. دا النهارده إجازة عشان عيد العمال ..

بس قدر و مكتوب لي أصحى على زعيق أبويا و أمي .. اللهم طولك يا روح ..

قلت و لا كإن في حاجة .. أنا النهارده إجازة .. مش هضيع اليوم عشان خلاف أكيد مالوش أي لازمة ..

روحت الحمام .. و خرجت من الحمام و دخلت المطبخ أقلب في التلاجة و أكلت .. و هما لسه بيتخانقوا ..

يا دي الصباح الفلالي .. روحت مزعق و قلت: إيه يا جماعة في إيه لدا كله ؟

ردت عليا أمي و قالت: شوف أبوك يا خويا .. مش عجبه حالي دلوقتي .. قال إيه كل دا عشان قريت كلمة في الجرنال غلط ..

مش قلت لكم مشكلة من لا مشكلة .. ربنا يستر و ما نفضلش طول النهار على الحالة دي

روحت قلت لأبويا: طب و دي با بابا حاجة تتخانقوا عليها في صباحية ربنا كده .. مش نكبر دماغنا شويه يا أستاذنا ..

راح رادد عليا و وشه محمر من كتر الزعيق و راح شاخط و قال:دي مش كلمة يا هانم .. دي جملة بحالها .. دا إنت شقلبتي المانشيت كله .. و بعدين إنت عارف أمك عملت إيه أصلا .. دي عملت جريمة في حق اللغة .. جريمة في حق إللي بيقروا و يكتبوا .. جريمة في حق الصحفي إللي كاتب الخبر .. إنت عارف أمك قرت و قالت إيه ..

قلت له بنفاد صبر: إيه يا بابا؟!!

قالت : “برسيل حنفي من شراب مصري” .. شوفت الهم إللي أنا فيه

أكيد أمي دي جبارة .. إيه إللي جاب برسيل لأبويا حنفي من شراب واحد مصري .. و بعدين إشمعنى الشراب؟!! ما ممكن القميص أنضف .. أنا تنحت شويه كده .. لإني فعلا عاوز أعرف إزاي يعني الجملة دي اتركتب .. و أمي عملتها إزاي .. بس نسيت المشكلة المنيلة دي في سبيل إننا نوحد بين قوات حفظ السلام في المنطقة ..

فقلت له : يا أبويا إنت عارف إن أمي على أدها .. هي أكيد قريتها غلط .. إنت عارف إنها خريجة خمسة ابتدائي و بالغش يعني ..

صاحت أمي و قالت: غش مين يا أبو غش .. دا أنا بسم الله ما شاء الله عليا ناجحة في خمسة ابتدائي بعد مجهود عشر سنين متتاليين

أصل بعيد عنكم أمي كانت بتاخد كل سنة في سنتين .. فهي بتعتبر دا مجهود جبار بالتأكيد ..

راح أبويا قال : يا ست هانم يا متعلمة .. الجملة بتقول .. “في سبيل حفنة من تراب مصر” .. إزاي في سبيل تبقى برسيل . . وحفنة تبقى حنفي ..و تراب تبقى شراب ..  و مصر تبقى مصري .. دي أسهل جملة فيكي يا لغة .. حرام عليكي يا ولية .. حرام عليكي إللي بتعمليه فيا دا .. دا أنا ضغط الدم عندي زاد بسببك .. و باعيا كل يوم من غباءك و تخلفك ..

أمي طبعا فرشت غطا السرير بحاله .. لإن الملاية مش هتنفع مع الوضع الراهن دا .. و قالت: نعم يا خويييييااااااا .. مش كفاية إني مستحملاك السنين دي كلها .. وفي الآخر تقولي باعليلك الضغط .. أومال السكر إللي ولع عندي دا جه لوحده أظن ..

بصراحة .. أنا كنت عاوز أعرف أمي إزاي قرت الجملة بالطريقة الغريبة دي .. فأصريت إني أعرف لإني مهما اتكلمت مش هنوصل لحل في المشكلة دي إلا لما يزهقوا من الخناق و يقعدوا ساكتين فقلت لها : بس يا أمي إزاي في سبيل تبقى برسيل .. دي صعبة أوى ..

قالت لي: هو أنا هدقق .. أنا لقيتها زي الكلمة إللي مكتوبة على علبة البرسيل فقلت لما أشغل دماغي و اربط الكلام ببعضه .. يبقى أكيد أول كلمة دي برسيل

راح أبويا رد عليها: و إنتي عندك عقل أساسا عشان تشغليه ..

ردت أمي و قالت: اسم الله .. طبعا عندي مخ .. أومال مين إللي بيفكر إزاي يطبخ و يغسل و يوفر من المصروف و يهتم ببيتك و وبولادك .. مش دي واحدة و فيها مخ و مخ عالي أكيد ..

رد عليها أبويا: أكيد مخ .. بس مخ و كبد و قوانص .. مستحيل دا مخ زي البني آدمين ..

قبل ما أمي تتهور و تدخل في المناحة إياها قلت لها : طب يا أمي حفنة .. تبقى حنفي إزاي

قالت لي: عشان أبوك إللي ما بيملاش عينه غير التراب .. و ما بيطمرش فيه العيش و الملح .. قلت أفهمه إني بافكر فيه على طول .. لدرجة لما باشوف حرف الحه و الكاف بفكر في اسمه ..

يا ختييييييي .. كاف مين يا أمي .. ما هو يا أنا و أبويا ما بنفهمش .. يا أمي هي إللي ضربها السلك ..أكيد أبويا مات خلاص بعد المصيبة دي

بس الحمد لله لسه أبويا فيه الروح رد عليها و قال : كاف مين يا أم كاف .. بقى حنفى فيها كاف يا نااااس

ردت أمي و قالت له : أومال إيه الحرف يا خويا إللي عامل زي الطبق وفوقيه كريزة و عليها نقطة .. مش دا الكف يا خويا ..

أبويا خلاص كان بيسلم نمر .. قبل ما يجيله شلل رباعي قلت لها: طب شراب .. إزاي تراب تبقى شراب

أمي بصيت لي كإني انسان جاهل و ما بفهمش و قالت لي :طبيعي جدا .. طبق و عليه نقط كتير .. لازم تبقى ته؟!! .. طب ما ممكن تبقى ثه .. ممكن تبقى حاجات كتير .. و خمن بقى و إنت و حظك

أبويا خلاص اغمى عليه و الحمد لله .. بس الحمد لله لسه فيه نفس .. شويتين كده و قام و هو ماسك دماغه ..

و قبل ما ينفجر فيها قلت لأمي: طب سيبك يا أمي من دي .. طب مصر .. مصر يا أمي تبقى مصري إزاي ..

أمي قالت في ثقة عمياء : مش دي مجرورة بالياء .. يبقى أكيد تتقال مصري ..

باليااء يا مه .. ياء مرة واحدة .. ربنا يسترها معانا يا رب

بصراحة بعد فصاحة أمي المعهودة كان ضغطي أنا إللي هينفجر .. روحت سايبهم يتخانقوا و قلت أبويا هو إللي هياخد لنا حقنا ..و روحت دخلت أودتي عشان أبعد عن دوشتهم ..

بس بصراحة .. لقيت الموضوع محتاج يتدرس .. ليه الناس بتعرف تفك الخط بس بالمعووج ..

روحت فاتح الكمبيوتر و مديها حبة إنترنت بقى على مزاجي ..

قعدت أدور على الإنترنت .. لقيت إن نسبة الأمية في الوطن العربي 30 في المية .. يعني قرب 100 مليون بني آدم .. و الباقي طبعا منهم زي أمي كده .. بيقروا على ما تفرج ..

يا خبر أبيض .. الموضوع كبير فعلا .. طب ليه الأمية نسبتها كبيرة كده ..

لقيت على بعض المواقع إن النسبة دي كبيرة في الأرياف و القري أكتر .. بس دا مش معناه إن كل الناس في القري مبيعرفوش يقروا ..

أنا إللي خلاني أتشد للموضوع دا إن فعلا دي مشكلة .. بل مشكلة كبيرة جدا.. أومال الطلبة إللي في الجامعة دول .. بيخرجوا مش عارفين يقروا برضو .. طب إزاي؟؟

و إزاي نبقى عارفين الإنجليزي أكتر من العربي .. على رأي الموقع اللذيذ اللي أنا عليه دا .. فينك يا أمة اقرأ؟ ..

أنا أخدت عهد على نفسي إني هعمل حاجة حلوة أوى ..

أنا هعلم أمي القراءة .. و الله هاخد فيها ثواب جامد أوي و خاصة إن العيال إخواتي صغيرين و لسه بيذاكروا المذاكرة العقيمة بتاعة زمان دي ..

روحت صلاة الجمعة مع أبويا .. طبعا دا بعد ما خلصناه من الخناقة إياها بالعافية .. بقالهم ست ساعات بيتخانقوا .. خلاص يا خوانا .. دا إنتوا ناس عجيبة بشكل ..

بعد الصلاة كنا خلاص هنمشي .. لقيت الشيخ إللي كان بيصلي بينا بيقول في الميكروفون: “في دورات لتعليم القراءة والكتابة بالمسجد .. من يريد الالتحاق يتقدم إلى الباب المجاور للمسجد و يسجل اسمه .. النشاط مجاني للجميع بإذن الله”

ياااااه على السعادة لما تحس إن في حد في أمتنا بيفكر فيها بجد .. يااه لما تلاقي الناس بتحب ببعض و بتعلم بعض حاجة مفيدة ..

أملي كبير أوى إن كل واحد فينا يبدأ مع جاره .. مع صاحبه .. مع البواب .. مع حد قريب منك و ما بيعرفش يقرا ..

على الأقل نقابل ربنا و إحنا حاسيين إننا عملنا حاجة مفيدة و مهمة .. يمكن لما حد فيهم يقرا قرآن يفتكرك و يدعيلك و يشفعلك عند ربنا يوم القيامة ..

قعدت مع أمي اول حصة لينا .. و بدأنا بأول جملة .. “”في سبيل حفنة من تراب مصر” ...

No comments: