دايما بتشتكي يا ابن آدم من الظلم و الجور ..
قوم بص لحالك و لف و دور ..
هتلاقي في الأساس حياتك مشكلة ..
عاوزاك تصلح فيها و تبدأ تثور ..

خدها مني نصيحة
"إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم"

وابــــــدأ بنفســـــك ...

Wednesday, January 6, 2010

هتعنس هتعنس .. أومال هتروح فين يعني

1175941159

طبعا أمي ربنا يخليهالي .. عملالي جمعيات مخلصة على المرتب كله .. نفسي أجيب قميص و لا جزمة جديدة .. بس نقول إيه .. ربنا على الظالم و المفتري

كل دا عشان عاوزة تفرح بيا لإني أكبر إخواتي .. طب و مين قالك إني عاوز أتجوز أساسا .. لما ربنا يفرجها من عنده نبقى نفكر في موضوع الجواز دا .. لكن إزاي .. أمي و أنا عارفها .. مش هتسكت إلا لما تلاقيني في بيت العدل .. نفسي أفهمها إن مفيش راجل بيعنس .. بس حكمة ربنا إن دي أمي .. الحمد لله على كل حال

طبعا جت لي في يوم .. و قاعدة تهشكني و توكلني و تهتم بهدومي و أودتي .. بصراحة استغربت تصرفاتها .. هي بتعمل كده ليه و إشمعنى أنا بالذات؟! يا خبر النهارده بفلوس .. النهارده بعد المغرب يبقى ببلاش ..

بعد المغرب لقيت أمي بتقولي إنها عاوزاني في حاجة مهمة .. قلت خير يا رب الموضوع إيه؟

طلعت جايبالي عروسة إنما إيه .. لقطة .. و عاوزاني أروح أخطبها آخر الأسبوع ..

دلوقتي فهمت خطتك الشريرة يا مه .. بتدحلبيني عشان أخطبها .. طب هي مين دي بس عشان أحس بأي حاجة يعني؟

قالت لي: مي بنت الست شفقية جارتنا إللي فوق ..

مي .. لا لا .. أنا مش عاوز الجوازة دي .. دي كانت بتجري ورا عربيات الرش و إحنا صغيرين .. و مرة بطحت واد صاحبي في دماغه خد 3 غرز في وشه .. لا لا .. لا يا أمي ما أهونش عليكي ترميني الرمية دي يا مه ..

حاولت أفرفس بكل الطرق و قلت لها: يا ماما هو أنا معايا فلوس أوى لما أتجوز .. مش لما نخلص الجمعيات إللي ورانا دي ..

أمي بطيبتها الخبيثة لقيتها بتقولي: يا حبيبي ما هو إنت تخطبها لحد لما تخلص آخر سنة كلية ليها .. هيكون أخدنا الجمعيات كلها و هيكون معاك يجي 20 ألف .. و ابوك معاه 10 .. يبقى 30 ألف .. تجيب بيهم شقة إيجار و تفرشها و حلو أوى على كده ..

بقيت عامل زي الفار إللي زنقه قط في كورنر .. فقلت لها و أنا بفلفص: يا أمي طب وإيش عرفك إن أهلها هيوافقوا .. أكيد هيرفضوا .. هو في حد بيجوز بنته في إيجار دلوقتي ..

ضحكت أمي ضحكتها اللئيمة .. أكيد مدبرة حاجة .. أمي و عارفها .. و قالت لي: و أنا يتوه عليا حاجة زي دي .. طبعا يا حبيبي كلمت أمها و اتفقت معاها على كل حاجة ..

أنا كنت هانفجر خلاص .. إزاي يا أمي تتفقي معاها و أنا معرفش أصلا .. هو مين إللي بيخطب مين ..

رفضت بشدة .. و أمي راحت فتحت الماسورة إللي ما بتتقفلش و قعدت تزعق و تقول دي أخرة التربية .. دي أخرى التعليم .. فوضت أمري ليك يا رب و هلم جره ..

روحت لأبويا و قلت له أنا لسه صغير يا بابا و ماما مصرة إنها تجوزني .. أنا عندي 23 سنة يا أمي .. دا أنا مواليد 30 ديسمبر .. أنا لسه صغير ما تعملوش فيا كده

أبويا طبعا كان على آخره من أمي .. تعمل العملة و توقعنا فيها كلنا .. دبت خناقة بين أبويا و أمي كالعادة و في الآخر رسينا إن كلام أمي إللي هيمشي عشان هي أفهم و أدرى .. طبعا دا بديموقراطية واضحة جدا من أمي و حسن تفهم عالي من أبويا .. لدرجة إن الجيران ما اتدخلوش خالص عشان يشيلوا إيد أمي من زور أبويا ولا رجل أبويا من كتف أمي .. ولا إخواتي عيطوا و لا أي حاجة خالص من الحاجات الوحشة دي إلي ما بتحصلش عندنا في البيت خالص .. ما إنتو عارفين بقى ..

و جاء اليوم الموعود .. و روحنا لشقة المحروسة العروسة .. و سلمنا على أبوهاو أمها .. و بعد شويه .. دخلت العروسة مي .. بصراحة ..البنت كانت قمة في الأدب و الأخلاق .. و حجابها مديها نور ما شفتوش قبل كده .. و طول ما هي قاعدة حاطه وشها في الأرض .. تصدقوا .. أنا غيرت فكرتي خلاص .. أنا هاتجوز مي بإذن الله ..

بس بصراحة .. أبو مي كان غريب حبتين .. كان قارش ملحتنا كده .. و مش عاجبه مناظيرنا .. و اتأكد لي بعد شويه لما طلب من مي و أمها إنهم يدخلوا جوه عشان عاوزين نتكلم كلام رجاله .. صحيح ما قولتلكوش .. أبويا ما جاش لنفس السبب إللي في الموضوع بتاع “اتحادنا راح فين” ..

بدأ الحاج أبو مي يتكلم و إحنا ساكتين .. عاوز شقة تمليك .. عاوز عربية لإن بنتي ما تتبهدلش في المواصلات .. عاوز فرش من أحسنها محل موبيليا .. و هلم جره

أمي لأول مرة ألاقيها ساكتة و حد بيقول كلام مش عاجبها .. بس عرفت إنها بتخزن طاقة عشان هتنفجر كمان شويه ..

و بالفعل حدث الانفجار .. أمي علت صوتها و قالت له: يعني إيه يا راجل إنت .. إنت مش شايف بنتك المعصعصة دي .. دي حد يبص لها دي

راح الراجل أخدته الكرامة أوى و قال: جرى إيه يا ست إنتي .. إنتي مش حاسه إنك في بيتي .. و بعدين بنتي إللي مش عاجباكي دي اتقدم لها عرسان ياما و كلهم أغنى منكم يا شحاتين

فرشت أمي الملاية و قالت: شحاتين إيه يا أبو شحاتين .. أومال ما جوزتهاش ليه يا أفندي إنت .. و الله شكلها معيوبة .. قول إنها معيوبة يا راجل يا ….

قبل ما أمي تقلل من شأننا أكتر من كده.. كنا واخدين أجدعها شلوت لبره .. و اتطردنا للمرة السبعين ..تصدقوا أبويا دا راجل ناصح أوى .. بجد بيفهم إنه ما جاش ..

نزلنا بنفس خفي جنين .. بس المرة دي الراجل أبو مي خدهم عشان إحنا مجبنالوش الجاتوه إللي كان نفسه فيه ..

أول ما دخلنا الشقة .. طبعا بابا شافنا و إحنا جايين أكننا من خناقة مش من جوازة .. راح مفرقع من الضحك .. لحد ما وشه أحمر من كتر الضحك .. و هو بيقول: عملتيها يا نبوية .. كفانا الله شرك يا شيخة  ..

أمي ما كانتش فايقاله .. راحت قعدت و هي حاطه بتنجانة في بقها عشان تسد بقها عن الكلام عشان ما تغلطش مع أبويا في كلمة كده و لا كده ..

الشاهد .. إني عرفت بعد كده إن مي فعلا بيتقدم لها ناس كتير بس بيطفشوا بسبب أبوها ..

هي ليه الناس كده .. و فيها إيه لما يبدأ الشاب من الصفر .. و فيها إيه لما تاخده واحدة واحدة عشان تعفه و تخليه يبني بيت صالح يعبد ربنا و يسبح بحمده ..

فعلا الواقع سيء أوى .. و المصيبة إن البنت بعد كده العرسان هيخلصوا من عندها و تعنس و يبقى السبب أهلها ..

و كإن ربنا عاوز يعلمني حاجة من اللي بيحصل دا .. واحد صاحبي أنتيخي زي ما بيقولوا .. اتصل بيا و بيقولي إن أخته خدوها مستشفى الأمراض العقلية .. وعاوزني أجي معاه لإن أبوه ما بيردش على التليفون في الشغل و محدش في البيت ..

روحت معاه .. لقيت واحدة كبيرة في السن .. قالي إن دي أخته الكبيرة و جالها النوبة تاني … أنا معرفش إنها بتيحي أولاني أصلا .. و استغربت إن صاحبي مخبي عليا إن أخته بالحالة دي .. بس قلت دي أسرار بيوت ..

قلت له: أومال فين جوزها .. ما جاش معاك ليه

راح قالي: ما هو دا سبب المصايب .. هو السبب في كل إللي بيحصل دا ..

قلت له: طب معلش هدي نفسك بس .. لو معاك نمرته أنا ممكن أكلمه و أقوله يجي يشوف مراته لو مش عاوز تكلمه إنت

قالي بنفاد صبر : أختي عندها خمسة و أربعين سنة و لسه ما اتجوزتش أصلا ..

طبعا أنا اتصدمت صدمة مش عارف أقولكم إزاي .. بس بجد كانت صدمة صعبة عليا أوى .. خمسة و أربعين سنة .. طب ألحق أقول لأبو مي لأحسن بنته كده هتخلل ..

و قعد صاحبي يحكي لي و إحنا في الاستقبال .. إزاي إن والده كان صعب أوي مع العرسان .. وإن أخته قلعت الحجاب و لبست الضيق و المحزق و الملزق عشان تعجب الشبان .. و إزاي أهلها كانوا مشجعينها على كده .. و إنها صاحبت كتيير و سابت كتير لكن محدش فيهم كان عاوز يتجوز واحدة بيمشي معاها .. وانتهى بيها الحالي للي إنت شايفه دا ..

الموضوع محتاج بحث فعلا .. ليه البنات بتعنس .. هل دا عشان الشباب معندوش نظر .. و لا عشان البنات فجأة زادوا .. و لا عشان الشباب معندوش فلوس .. ولا عشان طلبات الأهالي إللي تودي في داهية .. و لا عشان الصحوبية و ما أدراك ما الصحوبية و إزاي البنت قلبها بيتكسر بعد كده .. و لا عشان إيه

أنا مبحبش حاجة تعدي من تحتي كده .. لازم أدور عليها و أبحث عنها ..

روحت فاتح جوجل كعادتي .. أصل الإنترنت دا أنا مدخله على حسابي الشخصي عشان اعرف الدنيا ماشي فيها إيه ..

و روحت كاتب “العنوسة” …

يا نهاااااااااري .. كل دي مواقع بتتكلم على العنوسة .. و إن العنوسة دي مش في بلدنا بس دي في البلاد العربية جمعاء .. طبعا الغربية معندهومش جواز أصلا فمش فارقة كتير معاهم ..

والأسباب كتير .. ما تعدش ..

بس الذنب مش على البنت .. يعني البنت هتقطع نفسها .. لكن الذنب على الأهل إللي مش مراعيين مشاعر الشباب ..

الذنب على الأهل إللي سمحوا لبنتهم تلبس المحزق و الملزق و في الآخر ممكن يجيلها واحد خنفوس ميعرفش يحافظ عليها ..

الذنب على الشباب إللي عاوز يتسلى و يلعب بالبنات و خلاص ..

الذنب مش على الحكومة .. ولا الذنب على البنت ..

لو كل واحد فينا بص للموضوع نظرة مختلفة هنقدر نوصل لحل .. لكن لو كل أب قال لبنته “شدي حيلك كده” .. البنت حيلها هيتقطع و مش هنلاقيلها قطع غيار بعد كده ..

و من ضمن الموضوعات اللي تخلينا نلتفت للموضوع بجدية إن في بنات كتير جالها حالات نفسية بسبب الموضوع دا ..

فيها إيه لما الأغنياء يدوا الفقرا عشان يتجوزوا .. لو معاك مليار جنيه .. هتفرق معاك حاجة لو إديت لفقير 25 ألف مثلا .. صدقني مش هتفرق .. بس فكر فيها صح ..على الأقل يبقى اسمك عملت حاجة لمجتمعك ..

لو كل أب هاود في الطلبات شويه .. هتفرق معاك حاجة .. مش هما مبسطوين مع بعض .. طب تحشر نفسك ليييييييييه ؟!!

طبعا أمي لو سمعت الكلام دا هتقول و نعم يا بني صح و كلامك مظبوط … لكن لما أختي تكبر و تتجوز هتطلع عنين إللي يتجوزها .. ربنا يكون في عونه إن أمي دي هتبقى حماته

1 comment:

silver said...

51990بجد مبدع ربنا يوفقك :) ياريت تعمل جروب فيس بوك عشان اشترك :)واضمنلك ان صحباتي هيشتركم