دايما بتشتكي يا ابن آدم من الظلم و الجور ..
قوم بص لحالك و لف و دور ..
هتلاقي في الأساس حياتك مشكلة ..
عاوزاك تصلح فيها و تبدأ تثور ..

خدها مني نصيحة
"إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم"

وابــــــدأ بنفســـــك ...

Friday, January 8, 2010

حب إيه إللي إنت جاي تقول عليه؟!!

- ما تقولهاش .. أنا مقدرش أستحملها

- سامحيني يا حبيبتي .. غصب عني

- و أنا ذنبي إني استنيتك السنين دي كلها .. لا .. لا .. إنت ظالم .. ظالم .. ظالم

تخرج البطلة من الغرفة و تقفل الباب بقوة .. يبكي البطل على سريره .. و يتصل بالتليفون ..

- ألو .. أيوه يا حامد .. خلاص قلتلها .. لا .. مقلتلهاش على العملية .. سبتها .. قلت لها إني هسيبها خلاص ..

و يبكي البطل مرة تانية .. و بعدين يكمل حديثه الحااااار جدا

- إمتى ميعاد العملية .. أنا مستعد بإذن الله ..

الحيااااااااة .. مأسااااااااة .. إزاي نعيشها ..

و أنا فيييييين .. و إنتي فييييين .. يا اللي حبيتها ..

أمي قعدت تعييييييييييييط .. و تعيييييييط .. و البت حسنية و بهيجة قعدوا يعيطووووووووا .. و يعيطوووووووووا ..

دي كانت حلقة من مسلسل “البت إللي حبيتها” .. و واضح جدا من القصة إنه ضحى بحبه عشان حبيبته لإنه عيان و هيعمل عملية خطيرة ..

أمي سحبت منديل كلينكس من أدامها .. طبعا هي و إخواتي البنات عاملين مناحة و مزرعة مناديل أدامهم بسبب المسلسل و الحلقة النكد دي ..

أبويا طبعا كان في سابع نومة .. مالوش في الحاجات دي أساسا و بيحس إنها بتجيب استبحس .. بس تقول إيه حكم أمي المفتري خلاه يقعد و يتفرج عليها

أمي بصت لأبويا و لقيته طبعا شادد اللحاف راحت زعقت في وشه و قالت له: قوم يا راجل .. بقى دي الحلقة إللي قلت لك اتفرج عليها عشان نتنائش فيها بعد ما تخلص .. حسرة قلبي عليا

يصحى أبويا بعد غيبوبة مفاجأة و يقول: يا ستي حرام عليكي .. دا إنتي اتفرجتي عليها إمبارح على قناتين مختلفتين و بتتفرجي على الإعادة للمرة التانية .. حرام عليكي إللي بتعمليه فيا و في أولادك دا

أمي طبعا صعبت عليها نفسها .. راحت رددت على أبويا بشحتفة: عشان الحلقة تستاهل .. الواد البطل دا قطع قلبي و ربنا .. ربنا يكون في عونه .. دا أنا مستنية الحلقة النهارده بفارغ الصبر .. اهئ اهئ

رد أبويا و قال: حسبي الله و نعم الوكيل .. تصدقي بالله أنا كرهت المسلسل دا .. و قال إيه تعالى نتناقش فيه .. بدل ما نتناقش في الصراع العربي الإسرائيلي .. و لا فلسطين إزاي ترجع لنا .. ولا إزاي نربي أولادنا على حب الوطن و الدين و الانتماء .. ولا حتى نقعد نذاكر للولاد شويه بدل ما إنتي ممرمطاهم معاكي كده من مسلسل لفيلم .. و يا ريتها حاجة مفيدة .. قصة تاريخية و لا قصة إسلامية .. ولا حاجة أخلاقية .. ألا كلها من نوعية حبني و حبيته و حبيتها .. مش دا إللي إحنا محتاجينه دلوقتي يا شيخة .. محتاجين حاجات تنشط عقل العيال شويه في التفكير و الإبداع

أمي بدأت تغلي .. بل أصبحت أكثر اشتعالا .. و بدأت ساعة الانفجار و زعقت و قالت: جرى إيه يا حنفي .. هو كل شويه تكسر من مقاديفي كده .. هو أنا يعني بحرمهم من الحاجات الكتير إللي قلت عليها دي .. ما هم بيسمعوا نشرة الأخبار معاك .. و بتقولهم كل يوم على الأخبار إللي في الجرنال .. و الواد ابنك بيقولهم على تمارين و حاجات حلوة من اللي بيشوفها على النت .. قصرت أنا في إيه بقى؟؟!!

يصرخ أبويا و يقول: و إنتي دورك فين يا حاجة .. إنتي مش أمهم .. مش المفروض تربيهم على الأخلاق و الفضيلة و الدين .. ألا ما بشوفك بتعملي حاجة من دول يا شيخة

طبعا كلمة من أمي و كلمة من أبويا .. و استقرينا في الآخر زي كل مرة إن أمي على حق .. و هي إللي مسئولة على البيت و هي إللي أكثر فهما و دراية .. انفضت القاعدة و كل واحد راح لحاله

الموقف دا حصل من فترة يعني .. بس اللي خلاني افتكره حاجة حصلت للبت حسنية .. و خلتني أفكر في إيه إللي سبب المشكلة دي ..

قال إيه يا خويا .. حسنية أختي المقروضة بتاعة خمسة ابتدائي جاليالي و تقولي عاوزاك في موضوع .. قلت أخرها عاوزة خمسة جنيه تشتري هدية لصاحبتها و مش عاوزة تتعب أبويا .. قلت ماشي

لكن يا خويا طلع إن في واحد زميلها في المدرسة الحكومة مشعلقها .. و بيقول لها إنه بيحبها و مش قادر يستغنى عنها .. و البت مدياله طناش ..

يا نهاااااااري .. عيال ما طلعوش من البيضة و يقول بحبها و مش قادر استغنى عنها .. و دا هيفرش لها فصل و المأذون هيبقى ناظر المدرسة و لا إيه ..

المهم قلت اسمعها للآخر لإن مهما كان دي أختي و أنا أحب أريحها و أسعى لراحتها .. و خاصة إن أمي و أبويا زي ما إنتو شايفين مش فاضيين بيتخانقين طول الوقت

بعد ما سمعتها قلت لها: طب إنتي شايفة دا صح و لا مش صح؟

قالت لي: أنا حاسه إنه مش صح .. أصله ولد و أنا بنت .. يعني عيب يعني و لاإيه .. بس بصراحة .. أنا نفسي أصاحبه

يا حوستي يا حوستي .. أختي عاوزة تتصاحب و هي في خمسة ابتدائي .. دي لسه بتعملها على نفسها و هي نايمة ..

طبعا بعد الصدمة روحت لميت شتاتي و قلت لها: طب أنا هقول لك على حاجة بس تجاوبيني بصراحة .. اتفقنا

قالت لي : اتفقنا

قلت لها: طب صحوبية الولاد و البنات دي حلال و لا حرام .. يعني صح و لا غلط؟

راحت فكرت شويه و قالت لي: مش عارفة

يا خبر أحوس .. البت مش عارفة أصلا إنه غلط و لا صح .. طبعا أنا مصدوم بطريقة رهيبة .. و مكنتش أعرف إن بت مفعوصة زيها تبقى لسه بتفكر دا صح و لا غلط

لكن هي جاوبتني بصراحة و وضوح: بص يا مغاوري .. هو غلط طبعا .. بس ليه إحنا بنشوف المسلسلات إللي كلها بيطلعوهم مصاحبين و في الآخر أبطال .. يبقى أكيد هما بيعملوا حاجة صح .. لكن بابا و ماما بيقولوا إن دا غلط .. فأنا مش عارفة دا صح و لا غلط ..

امممم .. بدأت افهم المشكلة .. البنت متلخبطة بين القيم و بين إللي بتشوفه في التليفزيون ..

روحت ماسح على شعرها بإيدي و بعدين قلت لها: مش معنى إن في حد عمل الغلط و التانيين بيصقفوله و بيقولوله صح يبقى هو صح .. ممكن يكونوا الناس فاهمين غلط .. لكن في الآخر لا يصح إلا الصحيح

طبعا البنت تنحت .. لإني أساسا باتكلم هيروغليفي بالنسبة لها .. فحاولت أبسط كلامي أكتر و قلت لها: بصي يا حسنية .. الفكرة إن في حاجات مش صح الناس بتعملها في وقتنا دا .. الحاجات دي مش صح خاااااااالص .. بس للأسف من كتر ما هي موجودة بقوا بيفتكروها صح .. عارفة زي إيه يا حسنية .. زي الخمرة .. هي الخمرة حرام و لا مش حرام ؟!!

قالت لي بقوة: حرااام طبعا

الحمد لله البت واثقة من نفسها .. روحت قلتلها : طب ليه الأبطال في التليفزيون بيجيبوهم بيشربوا خمرة ؟؟!!

بدأت تفهم دلوقتي إللي أنا عاوزة أفهمهولها .. و راحت ردت عليا: يعني معنى كده إن مش كل حاجة صح بتيجي على التليفزيون

قلت لها و أنا بابتسم: و لا في الجرنال حتى .. بس مش معنى كده إن التليفزيون و لا الجرنال و لا الإنترنت غلط .. فيهم حاجات حلوة برضو .. دول سلاح ذو حدين

البت تنحت تاني .. يا بني انسى إنك بتكلم حد كبير بقى .. انزل شويه بكلامك و بعدين قلت لها: بصي يا حبي .. عارفة الأخبار إللي بابا بيسمعها كل يوم؟!!

قالت لي: آه طبعا

قلت لها: طب و عارفة القنوات الدينية إللي بابا و ماما بيتفرجوا عليها؟!!

قال لي: أكييد .. ما إحنا بنبقى قاعدين نتفرج معاهم

قلت لها : تمام .. طب دول صح و لا غلط

قعدت تفكر شويه و قالت لي: أكيد يعني صح .. مش بابا وماما بيتفرجوا عليهم

امممم . هتوقعني في الغلط .. قعدت أفكر في إجابة كده ربما أقدر أوصلهالها: أكيد طبعا بابا و ماما يكونوا صح .. بس هما صح عشان بيقولوا كلام بيرضى ربنا و بيعلمنا حاجات مفيدة .. يعني مش كلام غلط و لا كلام فيه حاجة بتغضب ربنا

و أنا باقول الكلمة دي افتكرت حاجة أقول لها عليها يا رب بقى تفهمني .. و روحت قلت لها: يعني مثلا الصحوبية بين البنات و الولاد دي حرام .. ربنا حرمها عشان هي بتغضبه و عشان هي مش صح و بتعمل حاجات مش صح عند البنت و الولد ..

و روحت جايب المصحف و جبت لها الآية من سورة النساء الآية 25 “ولا متخذات أخدان” .. و جبت لها التفسير و قلت لها اقريه .. بعد ما قريته ما فهمتش أوى .. بس وريتها الكلمة إللي بتقول إن دا حرام و ربنا ما يرضاش بيه .. بدأت تقتنع و تحس فعلا إن في مشكلة .. قلت لها أنا هدور على الموضوع دا و هقول لك الخلاصة بإذن الله

بالليل فتحت الكمبيوتر كالعادة .. و قعدت أبحث عن موضوع الصحوبية .. يا نهاااااااااااااري .. اقري يا معلم ..

الصحوبية دي حديث العصر .. أمة لا إله إلا الله بتصاحب.. دا أنا كنت فاكر إن دول في الجامعة بس .. دا طلع الموضوع أكبر من حجمه بصراحة ..

آدي موقع بيقول إن الصحوبية بتزيد بين الشباب و البنات يوميا بنسبة كبيرة أوى .. و أسبابها كتير ..عدم اهتمام الأب و الأم بالحديث مع أولادهم عشان الموضوع دا .. و عدم اهتمام الإعلام ببث ما هو مفيد للأطفال والشباب في السن الصعب إللي هما فيه

البت حسنية عندها حق و الله .. أهو تلاقي الواد اللي عاوز يصاحبها دا متابع المسلسل إياه ..لازم فعلا العيال من صغرهم يتقال لهم إن الكلام دا بيغضب ربنا وغلط و حرام ..

و أنا معدي في الصالة لقيت أبويا بيقرا الجرنال بصوت عالي كعادته المعهودة و بيقول: شاب جامعي و مثقف انتهى به الحال في السجن بسبب تحرشه بالبنات .. و هذه ليست أول مرة و لكنها تكررت عدة مرات في الشهور الأخيرة .. وتبين أن المجرم أباه و أمه منفصلين و لا يصرفون عليه .. و أصحابه يقولون أن الفترة الأخيرة أصبح غريب الأطوار و لا نراه كثيرا ..

عقب أبويا على الخبر و قال: و الله عجب يا زمن .. دا الواحد زمان كان يلاقي الواد من دول يقوم من الأتوبيس عشان يقعد واحدة بنت .. و يحرم على نفسه إنه يركب في الزحمة عشان ما يضايقش البنات إللي راكبين .. بس نقول إيه .. آدي التليفزيون و اللي بيقولوه .. حب دي و سيب دي و شفت الواد أبو جل في شعره .. و الصراحة راحة يا روحي و إنت ما بتعرفش … عجبت لك يا زمن

دخلت أمي في اللحظة الحاسمة عشان تدافع عن مسلسلها المشهور “خبيني في عبك خبيني” .. و بدأت الخناقة المعتادة ..

بصراحة .. أنا مصر إننا نهتم بالنقطة دي مع إخواتي . لأحسن البت ترجع لنا بواد و تقول “أريد حلا” .. الجميل في الأمر إني لقيت حملات لمكافحة الصحوبية .. بجد ربنا يخليكوا لينا .. مش باقولكم وطننا بخيييييييير ..

No comments: